Halusin suorittaa verkkokurssin liittyen markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan, koska teen parhaillaan opinnäytetyötäni, joka liittyy näihin aihealueisiin. Opintojakson alussa saimme paljon erilaisia vaihtoehtoja palvelujen tarjoajista sekä mahdollisista suoritettavista verkko-opinnoista. Kurssien vertailu ja valitseminen oli vaikeaa, koska minulla ei ollut aiempaa kokemusta MOOC-opiskelusta ja tarjontaa oli paljon. Lopulta päädyin FutureLearning -sivuston SouthHamptonin yliopiston tuottamaan kurssiin Digital Marketing. Valintaani vaikutti paljon se, että taustalla oleva yliopisto antoi kurssille tietynlaista uskottavuutta.
FutureLearning -sivustolle pääsi rekisteröitymään syöttämällä sähköpostiosoitteen ja salasanan. Rekisteröitymisen jälkeen kurssille ilmoittautuminen ja sen aloittaminen oli helppoa. Rekisteröityä olisi voinut myös esimerkiksi Facebookin välityksellä. Vaikka kurssi oli jo alkanut siinä vaiheessa kun ilmoittauduin, siitä ei ollut haittaa. Kurssi oli mahdollista suorittaa omaan tahtiin.
Kurssin alussa oli paljon tietoa sen suorittamiseen sekä sisältöön liittyen. Erityisesti painotettiin sitä, että kaikkien osallistujien olisi suositeltavaa osallistua aktiivisesti yhteiseen keskusteluun käsiteltävistä teemoista. Muiden näkemysten lukemista ja kommentoimista painotettiin tärkeänä osana kurssin sisältöä ja oppimisprosessia. Aluksi piti myös esitellä itsensä ja paikantaa oma sijainti virtuaaliseen maailmankarttaan. Kurssille osallistui yli tuhat ihmistä, jotka sijoittuivat ympäri maapalloa. Se toi kurssiin aivan omanlaisensa ulottuvuuden ja teki keskusteluista erityisen mielenkiintoisia.
Alussa esiteltiin kurssin sisällön kannalta olennaiset käsitteet, mikä oli mielestäni hyvä asia. Kurssin suorittaminen englanniksi ei ollut vaikeaa, koska markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvä sanasto on minulle työn kautta tuttua. Kurssilla käytetty englanti oli selkeää ja riittävän yksinkertaista sekä selvästi mietitty globaalille osallistujajoukolle sopivaksi.