Moocin sisältö – FutureLearn

Futurelearnin Digital marketing: Challeges and insights -kurssin oppimateriaali koostuu videoista ja teksteistä. Lähes jokaisen osion, joita on yhteensä n.60 kpl, yhteydessä on myös mahdollisuus käyttäjien väliseen keskusteluun. Paras sisältö onkin itseasiassa nimenomaan siellä keskustelukentissä. Kurssi on varmasti ihan tarkoituksella suunniteltu niin, että oppiminen perustuu käyttäjien kanssakäymiseen. Pelkästään teksteillä ja videoilla mitä kurssi sisältää, oppimistulos jäisi mielestäni kyllä varsin laihaksi. Itse olisin kaivannut kurssin materiaaleihin enemmän sisältöä esimerkiksi case-study -tyyppisten artikkelien muodossa.

Kurssi etenee niin, että aina kun yhden osion materiaalit on käyty läpi, klikataan sivun alareunassa oleva done-linkkiä. Linkki johtaa käyttäjän kurssin seuraavaan osioon. Osioihin voi toki myös palata vaikka ne olisi merkitty tehdyiksi jos esimerkiksi haluaa osallistua jonkin aiemman osion keskusteluun. Yhtäkään varsinaista tehtävää ei ole vielä tullut vastaan. Kurssi etenee videoita katsomalla, tekstejä lukemalla ja keskusteluun osallistumalla.

Minusta paras tapa saada kurssista mahdollisimman paljon hyödyllistä tietoa irti, on lukea muiden käyttäjien kommentteja ja osallistua keskusteluun. Keskusteluosiot tuntuvat olevan varsin aktiivisia. Perinteiseen opetukseen verrattuna tämä on varmasti ainakin tiettyihin aiheisiin erittäin hyvin sopiva tapa oppia.

En osaa sanoa kuinka paljon tulen hyödyntämään kurssin asioita tulevaisuudessa. Olen jo nyt yksityisyrittäjä ja tottakai tiedän markkinnoinnin merkityksen erittäin hyvin. Oma ajatusmallini on kuitenkin sellainen, että jos muusikkoyrittäjänä tarvitset markkinointia, palkkaa joku markkinoinnin ammattilainen tekemään se työ ja keskity itse siihen missä olet hyvä. Lopputulos on sillä tavalla todennäköisesti sekä laadullisesti että taloudellisesti onnistuneempi.