Etäoppimassa

Opiskelijoiden kokemuksia moderneissa etäoppimisympäristöissä

Media Varhaiskasvatustyössä MOOC Laurea amk

Miska Keskinen, marraskuu 24, 2014

Aivan ensimmäinen fiilis MOOCista oli innostus, ihailu ja ahaa – että näinkin voi suorittaa opintoja. Ja oikeastaan se on säilynyt läpi MOOC jaksoni.

Mutta minusta oli haastavaa löytää sopiva MOOC. Mistä ylipäänsä löytää MOOC kurssit? Mistä esittelystä saa kuvan, mikä kertoo mitä kurssi antaa? Ja ensi tutustumisen aikana mietin monta kertaa miten tämä sopii Suomeen, suomalaiseen yhteiskuntaan. Kunnes kuulin vinkin, missä oli tarjolla suomenkielinen MOOC kurssi Laurea amk palvelun kautta. Olisi ollut todella kiinnostavaa kyllä valita myös englanninkielinen kurssi, mutta täytyy myöntää, että suomenkielisessä oli aivan riittävästi tehtävää.

Valitsin siis kurssikseni suomenkielellä suoritettavan media varhaiskasvatuksessa, 5op.

Kurssi jakautuu viiteen osioon, jotka kukin kattavat yhden opintopisteen.

Media ja mediakasvatus

Median vaikutus

Mediataidot

Mediapedagogiikka

Mediakasvatuskumppanuus

Kurssille rekisteröinti oli helppoa. Lähetin vastaavalle opettajalle sähköpostin. Palvelu oli mitä ilmeisimmin tehty varta vasten Laurealle. Hän vastasi siihen heti, sain linkin mitä kautta kävin rekisteröitymässä kurssille. Ja ensi töikseni sain kirjoittaa esittäytymisen. Kurssin esittelysivusto oli kattava, syntyi varsin realistinen kuva sisällöstä, työtavoista, arvosteluperusteista ja työrytmistä.

En ole ihan varma, kuinka monta kurssilaista oli samaan aikaan suorittamassa tehtäviä, ehkä kymmenkunta. Keskustelu koulutusalustassa oli vähäistä, verkkaista ja ei juurikaan kommentointia toisille. Suuri syy tähän saattoi olla juurikin suorittamisen eriaikaisuus eli ihmiset tekivät tehtäviä omaan tahtiinsa.

Työmäärä oli aivan riittävä näin suomenkielisessä kurssissakin. Kauhulla ajatteln näin jälkeenpäin, että jos kieli olisi olut jotain muuta, aikaa olisi mennyt hirmuisesti enemmän. Aloitin kurssin puolitoista viikkoa muiden jälkeen ja oli todella haastavaa pyrkiä muiden tahtiin. Tehtäviä oli sitä myöden paljon, että 2h päivässäkään ei tahtonut riittää. Kurssin materiaalit on rakennettu hienosti. Oli erittäin paljon hyviä haastattelu videoita. Paljon tutkimustietoa, hyvin monia eri lähteitä pdf tiedostoina, paljon viittauksia käydä tutustumassa eri toimijoiden kuten seurakunnat, MLL, VERKE, mediakasvatusseura jne verkkosivuille eri aineistoihin ja jopa peleihin. Loppua kohden tehtävät kasvoivat jo haastatteluihin (lasten), kokonaisten media varhaiskasvatustyössä toimintahetkien suunnitteluun yms. Suorittaminen alkoi hidastumaan, koska tehtävänanto oli niin laaja. Tässä kohtaa tehtävät alkoivat myös mennä ohitse omasta mukavuusalueesta, koska en ole varhaiskasvatuksen opiskelija. Eli substanssipohja oli tuntematon. Siinä syntyi hankaluuksia miettiä miten tästä nyt kirjaat mitään.

Kurssiaineisto avautui etenemistahdissa. Ensinnäkin verkkosivulla oli täppä ruutuun kohta, jonka ruksimalla ilmoitti opettajalle, että tehtävä on suoritettu. Kun jakso oli käyty ja seuraava viikko alkoi, tuli sähköpostiin erikseen ilmoitus uudesta aineistosta ja tervehdys opettajalta. Tehokasta muistuttamista. Ja aivan lopussa tuli vielä ohjeet opintojakson paketointiin eli tehtävien palauttamiseen.

Tämä Laurean palvelu oli hyvin paketoitu kurssi. Tarkoitus oli osallistua myös seuraaville kursseille, mediakasvatus nuorisotyössä ja mediakasvatus vanhustyössä.

moocMOOC 2MOOC 3

Kirjoittajan muut artikkelit

Pedagogiikka – Oppimaa.fi

Laurea amk MOOCissa suurin osa sisällöstä oli palveluun tuotettujen videoiden kautta tulevaa tietoa. Videot oli tätä varten kuvattu, sisältö suunniteltu. […]

Miska Keskinen, marraskuu 28, 2014

Oppimaa.fi – tekniikka ja talous

Laurea AMK-verkkokurssin tekninen toteutus oli hyvin miellyttävä. Tehtäväsivusto oli selkeä. Etusivusta näki viikko kerrallaan avautuvan näkymän tulevista tehtävistä, kunnes lopussa […]

Miska Keskinen, marraskuu 28, 2014